De Delen Van de Pijl

De pijl meer dan een tak met veren


klik hier klik hier klik hier klik hier klik hier klik hier

De keep (nok)

De keep is vervaardigd uit kunststof en is zo gevormd dat de koord goed past in de groef. Er zijn dus verschillende maten verkrijgbaar al naar gelang de pijldiameter en de koorddikte. Ook de kleur is belangrijk om ze op grote afstanden te kunnen zien en ze te kunnen onderscheiden van die van de medeschutters.

De veren

Er worden 2 soorten veren gebruikt:
  • Natuurveren gemaakt van kalkoen- of ganzenveren.
  • Kunststof: harde of zachte veren
De bevedering heeft een dubbele rol:

- Compenseren van het pijlevenwicht t.o.v. het gewicht van de pijlpunt of -bout.
- Sturen en stabiliseren van de pijl tijdens de vlucht. Dit is afhankelijk van :

  • De grootte van de veer
  • Het model
  • Het aantal veren
  • De plaasing

De grootte van de veren

Lange en lage zijn te verkiezen boven hoge en korte. Ze hebben minder weerstand en raken het boogvenster niet. Kunststofveren hebben het voordeel dat ze geen vocht opnemen en dat ze minder weerstand bieden doordat ze zo dun zijn.

Het aantal veren

2, 3 of 4. 3 veren staan onder een hoek van 120° en de indexveer staat steeds haaks op de keepgroef. 4 veren staan onder een hoek van 75 en 110°. Het midden van de hoek van de hoek van 110° staat steeds haaks op de keepgroef.

Het plaatsen van de veren

Evenwijdig met de lengte-as van de pijl, schuin of schroefvormig. Een rechtse kanteling geldt voor een linkse schutter, een linkse kanteling geldt voor een rechtse schutter.

De versiering

Breng zo weinig mogelijk versiering aan om de luchtweerstand te beperken.

De schacht


De schacht van de pijl moet aan 4 criteria voldoen:

  • Rechtheid (te controleren door de draaiproef)
  • Gewicht
  • Stijfheid
  • Lengte

Het groeperen kan slechts gerealiseerd worden;
wanneer deze 4 criteria per reeks pijlen gelijk zijn en blijven.

Het gewicht

Het gewicht moet zo laag mogelijk gehouden worden om zoveel mogelijk energie te kunnen omzetten in voortstuwing. Van belang is dat het gewicht van een reeks pijlen identiek is. Niet alleen het totale gewicht maar ook het zwaarte- of balanspunt moet van alle pijlen gelijk zijn. Dit heeft invloed op de aard van de pijlvlucht. Dit punt moet op ongeveer 7 à 10% voor het middelpunt van de pijl bevinden.

De stijfheid (spine)

De spine bepaalt het vertrek en de vlucht van de pijl en wordt als volgt gemeten :

  • De pijlschacht wordt op 2 steunpunten geplaatst die zich op een afstand van 1" van    de uiteinden    van de pijl bevinden.
  • In het midden van de schacht wordt een gewicht van 2 lbs aangebracht.
  • De veroorzaakte doorbuiging wordt gemeten en moet gelijk zijn over 360°.

Een zwaardere pijl heeft meer massa en blijft langer zijn snelheid volhouden, terwijl een lichtere pijl eerder wordt afgeremd maar ook vlugger het doel bereikt. Zijwind brengt een zwaardere pijl moeilijker uit zijn koers. Over de trekkracht van de boog en de spine-waarde bestaan tabellen. Dit in combinatie met de juiste treklengte geeft de gepaste pijl.

Het pijluiteinde (punt)

De pijlpunt -bij een doelpijl- bestaat uit 2 delen : de eigenlijke punt, die vervaardigd is uit staal en de huls die uit zacht metaal bestaat. Dit heeft een aantal voordelen :

  • Het vervangen wordt gemakkelijker.
  • Het zwaartepunt van de pijl wordt naar voren gebracht om de stabiliteit te verbeteren.
  • Het pijluiteinde is steviger

Bij een wippijl dient de bout om de vogels van de wip te stoten. De bout kan uit hout of kunststof bestaan. Ook de grootte en de vorm kan variëren maar mag maximaal 28 mm diameter bedragen.

JoomShaper