Animal

Naast het veld en jacht schieten op kaarten is er ook nog een vorm waarbij enkele of alle doelen bestaan uit nagemaakte dieren of andere 3D voorwerpen.
De animal/3D wordt het hele jaar door geschoten.

De regels zijn in het algemeen identiek aan het normale veld en jacht schieten.
Het grote verschil tussen beide is toch de beleving die men bij het schieten op 3D figuren krijgt.

Elk dier heeft een plek op het lichaam genoemd 'kill'. Wanneer de eerste pijl op deze 'kill' plek komt levert deze de meeste punten op. Komt de tweede pijl op de 'kill' plek levert deze minder punten op dan wanneer dit de eerste pijl geweest zou zijn. Voor de derde pijl geldt hetzelfde. Per doel worden maximaal 3 pijlen geschoten.

Om de 'kill' plek heen zit een 'hit' plek. Deze levert weer net wat minder punten op als de 'kill' doet. Wel geldt hetzelfde systeem voor eerste, tweede, derde pijl als bij 'kill'.
Om de 'hit' zit mis. En mis levert helemaal niets op.
Bij deze wedstrijd zijn alle bogen behalve de kruisboog toegestaan.

Sommige organisaties maken ook fantasie doelen.
Denk eens aan een levensechte spin in een web, vleermuizen hoog in de bomen, nagemaakte leerkrachten
in het bos, aangedreven voorwerpen en nog veel meer.


                                                                Een trol op zo'n 43 meter.

 


De bijenimker.


Een bijzonder leuk doel.
Het doel is de bijen te raken die rond de imker vliegen.
De imker is met een motor voorzien zodat deze ronddraait.
De bijen draaien om de imker heen en hebben ook nog eens een onregelmatige op en neer beweging.

Logisch dat je wel eens mist.
Op de achtergrond zien we de schutters hun pijlen zoeken.

Bij deze wedstrijd zijn alle bogen behalve de kruisboog toegestaan.

JoomShaper